måndag 2 mars 2020

Ljuskällan av Hanna Landahl

Titel: Ljuskällan
Författare: Hanna Landahl
Förlag: Bokförlaget Polaris
ISBN: 978-91-7795-221-3 
Antal sidor: 304
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Bokförlaget Polaris, stort tack!

Handling: Staffan och Anna gör så gott de kan. I sin relation, på jobbet och som människor som just nu råkar leva på den allt varmare planeten Jorden. I alla fall tycker Staffan det, men hans fru börjar tvivla. Skulle inte en annan livsstil kunna vara bra inte bra för klimatet, utan också för dem själva?

När Anna av en slump besöker ekobyn Ljuskällan känner hon sig efter månader av nedstämdhet mer tillfreds än på länge. Och Staffan vill såklart också leva mer hållbart. Fast kanske mest av allt se Anna le lite oftare. Så ekobyn kanske ändå kan vara precis vad deras familj behöver? Väl installerade i det röda torpet känner sig Anna som hemma direkt medan Staffan gör sitt bästa för att hantera biodlaruppdraget och invånarnas självgodhet.

Kommentar: "Ljuskällan" är den fristående fortsättningen på "Under två timmar" som jag läste 2018. I "Ljuskällan" får vi återse Staffan och hans fru Anna. Ljuskällan är aktuell då det här med klimatångest, klimat och miljö är så aktuellt idag, och vad vi gör med vår planet. Här kretsar den hur en familj ska hantera den.
I den här boken är det mer fokus på Anna än Staffan. Jag måste säga att ag hade lite svårt för henne och upplevde henne och de val hon gör som egoistisk. Jag hade kanske svårt att förstå de val hon gör och hur de påverkar hennes omgivning och familj. Jag förstår att hon mår bättre av dem men de påverkar så många runt omkring henne också.
Slutet kändes som väntat så jag blev inte så förvånad.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.