söndag 16 februari 2020

Annabelle av Lina Bengtsdotter

Titel: Annabelle
Författare: Lina Bengtsdotter
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-795-0
Serie: Charlie Lager #1
Antal sidor: 313
Finns hos: Adlibris / Bokus

Handling: En varm sommarnatt försvinner sjuttonåriga Annabelle från det lilla samhället Gullspång, på gränsen mellan Västergötland och Värmland. Hennes föräldrar är utom sig av oro, lokalpolisen står handfallen och Missing people letar förgäves. 

Kriminalinspektör Charlie Lager skickas dit tillsammans med sin kollega. Hon är utredare vid nationella operativa avdelningen, en skicklig polis som i arbete funnit de rutiner som hennes kaotiska inre behöver. Hon värjer sig, vill inte åka, men gör till slut som alltid; följer order. Det blir en resa bakåt i tiden. Hon tvingas återvända till platsen hon lämnade när hon var fjorton, ett förflutet och en barndom som hon gjort sitt bästa för att fly från. Väl där väcks minnena till liv. Av att växa upp där valmöjligheterna är få och drömmen om att ge sig av stark. Av mamman, som var allt det som Charlie är rädd för att bli, alkoholiserad och sjuk. 

Medan hon försöker få fram sanningen om vem Annabelle var och vad som hänt henne, gör Charlie skrämmande upptäckter om sin bakgrund. Och hon tvingas möta sitt värsta minne; den gången hon lät en annan människa dö. 

Kommentar: Den här boken har stått oläst i min bokhylla ett tag, men nu är den läst. Detta är författarens debutbok, som hon även fick utmärkelsen "Årets deckardebut" på Crimtime Specsavers Award 2017.

Lina själv kommer från Gullspång där handlingen utspelar sig så hon har verkligen gjort ett bra jobb med att fånga det lilla samhället, småstadsmentaliteten, där alla känner alla. Berättelsen varvar mellan vad som hände kvällen Annabelle försvann och vad som hänt tidigare, författaren växlar bra mellan berättelserna, historierna väcker många frågor. Slutet var lite ovanligt men jag gillade det.
Det är en bra bok och historia samtidigt som jag känner att något fattades, utan att kunna sätta fingret på var det var. Charlie är en intressant karaktär som jag gärna läser mer om, även om jag fann hennes drickande och självdestruktivitet något tröttsamt.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.