torsdag 26 december 2019

Som pesten av Hanne-Vibeke Holst

Titel: Som pesten 
Författare: Hanne-Vibeke Holst
Förlag: Albert Bonniers Förlag
ISBN: 978-91-0017-718-8 
Antal sidor: 846
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Albert Bonnies Förlag, stort tack!

Handling: Läkaren Karoline Branner flyttar med sin familj till Genéve för att arbeta med pandemibekämpning för WHO. Men på kontoret möter hon oväntat motstånd i den politiska organisationen, och hemma blir hennes man allt mer rastlös. Och så kommer signalerna om en ny influensapandemi. 

Kommentar: Jag har inte läst något av Hanne-Vibeke Holts innan. Den här fick jag med mig på ett event hos Albert Bonniers Förlag. Var klart intresserad av att läsa den.
Det märks att författaren har gjort grundlig research inför den här boken. Jag kände att historien inte hade behövt vara på nästan 900 sidor, det hon ville förmedla hade lätt kunnat berättas på 500 sidor. Jag är inte så jätteintresserad av politik men här lyckats jag verkligen ryckas med. Hon väver ihop en komplicerad historia på ett bra sätt utan att det blir för mycket av det eller att något av berättelsen skulle gå förlorad. Karaktärerna känns trovärdiga. Men den där Jesper, klarade inte av honom.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.