torsdag 12 september 2019

Eldsystrar av Susanne Boll

Titel: Eldsystrar 
Författare: Susanne Boll
Förlag: Bokfabriken
ISBN: 978-91-7629-730-8 
Antal sidor: 263
Finns hos: Adlibris / Bokus

Recensionsexemplar från: Bokfabriken, stort tack!

Första meningen: "Hej mamma."

Handling: Vera Liljas favoritklient Ayana kommer inte till den avtalade terapitiden och hennes frånvaro oroar Vera. Det visar sig vara en berättigad oro. 

Vera Lilja är en erfaren och omtalad psykolog med mottagning vid Odenplan i Stockholm. Hon är en skicklig psykolog, men har under en tid mottagit anonyma hot som blir alltmer påträngande. Någon som är våldsam, kränkt och driven av ett glödande hat riktar allt fokus mot Vera Lilja. 

I Veras ungdom förlorade hon båda sina föräldrar i en fruktansvärd eldsvåda, där även hennes syster blev svårt skadad. Vera har i hela sitt liv känt en enorm skuld och försöker sona den genom att hjälpa andra. När det visar sig att Ayana är kidnappad gör sig det förflutna påmint. Det som Vera i ett helt liv försökt att glömma. Veras psykologiska kunskaper sätts på spel - det handlar om liv eller död.  

Kommentar: Den här boken har stått oläst i min hylla på tok för länge så äntligen har den blivit läst. Detta är den första boken i serien om psykologen Vera Lilja. Just Vera Lilja är en karaktär som jag genast tycker om, hon är trovärdig, sympatisk och intressant att följa både i privatlivet och arbetet. Jag blir väldigt nyfiken på hennes relation till sin särbos Alexios relation. Vad är det han döljer för något?

Det märks att författaren har stor erfarenhet och kunskap inom psykologyrket, det får hela historien att kännas otroligt trovärdig. Jag kände dock att spänningen inte riktigt infann sig, det är absolut inget negativs men jag hade velat ha lite mer nervkittlande, men jag kommer absolut att fortsätta läsa denna serie jag har bok två oläst i hyllan. 


Betyg: 3 av 5

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag har taggat dig i en tagg på min blogg https://bokugglor.blogspot.com/2019/09/skulle-du-hellre-tagg.html
    Gör den om du har lust :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.