lördag 24 augusti 2019

Flickan utan hud av Mads Peder Nordbo

Titel: Flickan utan hud
Författare: Mads Peder Nordbo
Förlag: Bonnier Pocket
ISBN: 978-91-7429-787-4
Serie: Grönlandsserien #1
Antal sidor: 360
Finns hos: Adlibris / Bokus

Första meningen: Svetten klibbade mot huden. 

Handling: Den danska journalisten Matthew Cave flyttar till Grönland där han ska rapportera om en mumie man har upptäckt i isen. Men på fyndplatsen är mumien borta och en vakt brutalt mördad. Mordet är utfört på samma sätt som fyra mord som skedde på 1970-talet, mord som aldrig uppklarades. Matthew får oväntad hjälp av en ung inuti, hennes kropp är fylld av tatueringar, tatueringar som döljer mycket värre märken på hennes hud. 

Kommentar: Den här danska författaren kommer nog med säkerhet få flera av sina böcker översatta till svenska. Om jag minns rätt kommer del två i denna serie snart på svenska. Efter att ha läst denna bok vill jag verkligen att läsa mer av denna författare.

Så spännande att denna utspelar sig på Grönland. En av de stora behållningarna är miljön, jag har nog inte läst någon bok tidigare som utspelar sig på Grönland. Så intressant att få läsa om samhället, ursprungsbefolkningen, traditioner, riktigt intressant.

Handlingen skiftar mellan nutid och dåtid, blev lite rörigt ibland med de olika berättarrösterna, lite förvirrad blev jag av de grönländska namnen, blev lite svårt att hålla reda på och jag blandade ihop dem men till slut klickade även det.
Mot slutet blev detta en riktigt nagelbitare. En kall och karga miljö är en perfekt plats att låta mord utspela sig på. Det är miljöerna som bidrar till att det blir så rått, spännande och kusligt. 

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.