torsdag 11 juli 2019

Henrys hemlighet av Kristina Ohlsson

Titel: Henrys hemlighet
Författare: Kristina Ohlsson
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 978-91-6420-613-8
Serie: Martin Benner #3
Språk: Svenska
Antal sidor: 470
Finns hos: Adlibris / Bokus
*************************************************************************************
Handling: Advokaten Martin Benner älskar antikviteter. När hans vän Henry död, får han ett erbjudande han inte kan motstå: att överta Henrys andel i en antikhandel i New York. Men lyckan blir kortvarig. Martin blir uppsökt av en man som hävdar att Henry inte alls dog av sin sjukdom, utan blev mördad. Samtidigt märket Martin att han är övervakad. Någon smyger kring hans hus på natten och lämnar avtryck i snön. 

Snart tvingas Martin in i en febrig jakt på sanningen om Henry. Sökandet leder honom till en kyrka med för mycket makt och en antikhandel med dunkla affärsmetoder. Martin får allt svårare att skilja sanning från lögn och vän från fiende. 

Vem var egentligen Henry Schiller? Och vad hände den dagen han dog? 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Kristina Olsson är en av mina favoritförfattare när det kommer till deckare. Jag har läst alla hennes böcker hon skrivit för vuxna. Jag har älskat i stort sett varje bok hon skrivit, älskade Lotus blues och Mios blues. Trodde inte att det skulle komma en till bok i serien om Martin Benner. Hade tänkt klicka hem denna men så under ett mingel hos Piratförlaget fick vi med oss denna hem, jag satt tänderna i den i stort sett på en gång.

Henrys hemlighet är en fristående fortsättning på Lotus blues och Mios blues, i dessa böcker lärde vi känna Martin Benner och nu är han äntligen tillbaka. Böckerna kan läsas fristående men som alltid tycker jag att man får bäst behållning genom att läsa dem i ordning. Man får lära känna karaktären Martin mycket bättre.

Precis som Kristinas övriga böcker är Henrys hemligheter en mycket välskriven deckare. Det är en spännande bok, Kristina skriver med ett stort evenemang, hon får mig hela tiden att vilja läsa "bara ett kapitel till" och vipps så har man läst ut boken. Det är spännande att läsa vilken betydelse schackspelet har. Jag själv jobbar på Sveriges mest anrika hotell så det är kul att läsa om de olika hotellen.

Hon har även en sådan förmåga att ge sina karaktärer en egen röst. Jag riktigt kan se Martin framför mig. Han är en karaktär som ger en dubbla känslor. Vissa stunder tycker jag att han är en arrogant skitstövel, speciellt mot Lucy. Och i vissa stunder är han godhjärtat, speciellt mot Belle, det ät fint. Boris trots att han är grovt kriminell kan jag inte låta bli att tycka om honom en aning.

Betyg: 4 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Piratförlaget, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.