tisdag 28 maj 2019

Den ljusaste natten av Helena Kubicek Boye

Titel: Den ljusaste natten
Författare: Helena Kubicek Boye
Förlag: Bokfabriken
ISBN: 978-91-7835-130-5 
Språk: Svenska
Antal sidor: 359
Finns hos: Adlibris / Bokus
**********************************************************************************
Handling: Det är midsommar i Säter i Dalarna. En dömd pedofil avviker från sin permission från Säters rättspsykiatriska klinik. 

När en femårig flicka samtidigt försvinner spårlöst från en närliggande campingplats sprider sig skräcken och paniken. Snart försvinner ännu ett barn, en sjuårig pojke. Anna Varga, psykolog vid kliniken, är ansvarig för permissionen och måste hjälpa polisen att hitta barnen innan det är för sent. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Andra delen om psykologen Anna Varga, psykologen vid Säters rättspsykiatriska klinik. Man skulle väl kunna säga att själva kliniken är en egen karaktär och dess patienter. Jag känner inte till Säter så där har jag inget att tillägga men den här rättspsykiatriska kliniken även fast den är påhittad skrämmer livet ur mig. Jag kanske låter fördomsfull, det är verkligen inte min mening. Jag har nog både läst för många böcker och sett för många filmer, på det en livlig fantasi så jag blir lite nojig. Författaren har lyckats bra med att låta mentalvården ta plats.

Det jag nog gillar bäst i denna bok är hur författaren bygger upp miljöskildringen och stämningen kring sjukhuset. Själva historien berör förstås, det är alltid jobbigt att läsa om barn som far illa. Att läsa om pedofili måste vara något av det värsta att läsa.

I den här delen får man lära känna Anna Varga lite bättre, jag tror dock inte att vi har fått veta allt jag tror att det finns mer att få reda på. Trevligt att läsa om polisen Malin, kanske hon och Anna kan få till en vänskap. Chefen på kliniken Miro är svårare att förstå sig på, det är klart att han döljer något och jag vill veta vad det är.

Betyg: 3 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bokfabriken, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.