måndag 25 mars 2019

Hemmets trygga vrå av Cara Hunter

Titel: Hemmets trygga vrå
Författare: Cara Hunter 
Förlag: LB Förlag
ISBN: 978-91-8844-797-5
Original titel: Close to home
Serie: Adam Fawley #1
Språk: Svenska
Antal sidor: 209 (e-bok)
Finns hos: Adlibris / Bokus
************************************************************************************
Handling: Åttaåriga Daisy, utklädd till tusensköna, försvinner spårlöst under en fest. Föräldrarna Sharon och Barry anmäler henne försvunnen sent på kvällen. Men när polisen granskar foton från festen ser de att det inte är Daisy som springer runt i tusenskönadräkt, utan ett annat barn. Ingen på festen verkar ha sett Daisy och ingen verkar ha saknat henne. Var hon ens på festen?

Kriminalkommissarie Adam Fawles leder en utredning som gång på gång ändrar riktning när det visar sig att inget är som det först ser ut. En utredning som hela tiden också påminner honom om det barn han själv förlorat.
Samtidigt tickar klockan för Daisy, och hoppet om att återfinna henne i livet blir allt mindre. 


(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Detta är verkar vara det år jag påbörjar en hel del serier istället för att avsluta eller läsa ikapp mina påbörjade. Men jag klagar inte :)

"Hemmets trygga vrå" är en otroligt spännande bladvändare. Det är inte bara en deckare/thriller utan det är en bok jag blir väldigt berörd av. Detta är en tragisk historia där allt inte är som det ser ut på ytan. Alla är misstänka här, man vet inte vem man ska lita eller tro på, känslan är att alla inblandade ljuger för polisen, mina misstankar växlar efter varje avsnitt, otroligt smart gjort av författaren. Jag var till slut säker på att jag visste vem som var skyldig men givetvis hade jag fel. Att ens barn försvinner är ju varje förälders värsta mardröm, på ytan ser familjen Mason ut som vilken lyckad familj som helst men de döljer både det ena och det andra. Föräldrarna Mason är vad man skulle kunna säga förfärliga föräldrar, här inser man att vissa människor aldrig borde få barn.

Berättelsen berättas i två delar kan man säga, en tråd som går framåt i nutid och en tråd i stort sett baklänges, det gäller att ha koll på datumen när man läser för att inte bli förvirrad men det är ett smart sätt att skriva på. Boken är inte indelad i kapitel utan indelad i kortare berättelser, inlägg med Facebook och Twitter inlägg där olika människor diskuterar, polisförhör, tidningsartiklar, mycket smart och intressant att läsa.

Till min stora glädje har jag del två i serien här hemma som jag kommer läsa mycket snart.

Betyg: 4 av 5

2 kommentarer:

  1. Jag har läst del två och vill nu gärna läsa del ett också! :) Del två var riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart :) Ska verkligen se till att läsa del 2 snart :)

      Radera

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.