söndag 27 januari 2019

Ingen av Nemo Hedén

Titel: Ingen
Författare: Nemo Hedén
Förlag: Lava Förlag
ISBN: 978-91-8879-924-1 
Språk: Svenska
Antal sidor: 256
Finns hos: Adlibris / Bokus
***********************************************************************************
Handling: Nemo betyder ingen på latin och i hela mitt liv harjag känt det som att jag inte är någon. Ingen självkänsla. Inget egenvärde. Ingen. 

I sin självutlämnande bok Ingen berättar Nemo på ett drabbande naket och ärligt sätt om uppväxten, offentligheten, festerna och förfallet. Men han berättar även om försoningen med sig själv och sina nära och vill inspirera och visa på möjlighet till förändring. 

Idag driver Nemo den framgångsrika intervjupodcasten Nemo möter en vän där han varje vecka intervjuar Sveriges kändiselit. Han föreläser även om sin resa från att vara barn i en dysfunktionell familj till det maniska bekräftelsebehovet, kändisskapet, missbruket och slutligen till att leva som nykter och drogfri sedan tre år tillbaka. Idag är han någon. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Detta var ingen bok jag planerade att läsa. Men jag fick den av en vän som varit med som gäst i Nemos podcast i vintras. Han var på releasefesten och fick med sig boken då han vet att jag tycker om att läsa. När jag var utan internet här hemma ett par dagar i början av året så läste jag den på en sittning, ville läsa något lättläst och inte allt för tjock bok. Jag lyssnar inte slaviskt på hans podd men jag lyssnar då och då då han ibland har med intressanta gäster, min vän tex :)

Jag hade inga vidare förväntningar på boken men jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Det är inget mästervek men en helt ok bok att ägna några timmar till. Man får en större förståelse för Nemo och varför det blev som det blev för honom efter hans medverkan i Kungarna av Tylösand.
Det är en väldigt utlämnande bok, han spar inte på detaljerna och försöker inte försköna händelser han varit med om.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.