lördag 27 oktober 2018

Tjänarinnans berättelse av Margaret Atwood

Titel: Tjänarinnans berättelse 
Författare: Margaret Atwood
Förlag: Modernista
ISBN: 978-91-1308-290-5
Original titel: The Handmaid´s tale 
Språk: Svenska
Antal sidor: 364
Finns hos: Adlibris / Bokus
************************************************************************************
Handling: I Atwoods klassiska dystopi från 1985 ges en bild av ett framtida USA, som förvandlats till den kristet fundamentalistiska republiken Gilead. 

I kampen mot sjunkande födelsetal rekryteras kvinnor i fruktsam ålder och utnyttjas hämningslöst som Tjänarinnor när de befruktas mot sin vilja av härskarklassens män, Anförarna. Offred är en Tjänarinna som lever under strikt övervakning, men som drömmer om att ta sig bortom Muren och bli fri igen. 

(Goodreads.com) 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: "Tjänarinnans berättelse" är en bok jag länge tänkt läsa, Margaret Atwood är en författare jag haft på min att läsa lista ett bra tag. Det har helt enkelt inte blivit av. Jag har sett tv-serien som denna bok är baserad på.

I den här boken berättar en kvinna, vi får aldrig veta hennes namn. Hela staden Gilad är bevakad. Offred som kvinnan kallas är satt i hushållet hos en anförare och hans fru, hennes enda uppgift är att bli gravid med anföraren för att sedan lämna över barnet till honom och hans fru. Hon får inte lämna huset, endast för att handla och då har hon alltid sällskap av en annan tjänarinna. Hon vet inte om hennes familj lever eller inte, hela hennes liv har tagits ifrån henne. Hela staden är strängt bevakad, man kan bli straffad för minsta förseelser. Vi får även ta del av tillbakablickar från Offreds liv hur hon levde med sin familj, gick till sitt jobb.

Jag har sett alla avsnitt av tv-serien som går på HBO Nordic innan jag läste boken. Vet inte om det var bra eller dåligt, jag satt såklart och jämförde boken med tv-serien, jag såg skådespelarna framför mig medan jag läste. När jag tänker tillbaka så störde det läsningen eftersom jag jämförde så mycket med tv-serien.

Jag uppfattade den här boken som väldigt långdragen, seg och långsam. Det tog mig ett tag att komma in i den, det är ingen bok man sträckläser. Vi får små glimtar av dåtiden och nytiden, till slut pusslas de ihop till en helhetsbild. Det är dyster läsning med en skruvad värld och vad som pågår kring dem. Jag fick inte ordentligt förklarat till hur samhället fungerar och varför det är som det är.

Visst är det en berättelse som inte lämnar en oberörd. "Tjänarinnans berättelse" är skrämmande aktuell. Det som sker i boken skulle kunna ske idag till viss del händer detta runt om i världen, fruktansvärt, i vissa delar av världen har kvinnor fortfarande inga rättigheter och får inte bestämma över sina kroppar, fruktansvärt. Även om jag tyckte att den här boken var långdragen och långsam så är den absolut aktuell.

Betyg: 3 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.