söndag 23 september 2018

Blodlokan av Louise Boije af Gennäs

Titel: Blodlokan
Författare: Louise Boije af Gennäs
Förlag: Bookmark Förlag
ISBN: 978-91-8854-573-2
Serie: Motståndstrilogin #1
Språk: Svenska
Antal sidor: 448
Finns hos: Adlibris / Bokus
********************************************************************************
Handling: Efter att Saras pappa död i en mystisk eldsvåda flyttar hon från Örebro till Stockholm för att starta ett nytt liv. Till en början går allt nästan för bra: kaféjobbet byts mot en anställning på pr-byrå och det torftiga rummet i förorten ersätts av en lyxig lägenhet på Östermalm. 

Men snart utsätts hon för märkliga och obehagliga händelser, och hotet mot Sara och hennes familj känns alltmer påtagligt. Det blir uppenbart att någon tror att hon har den avgörande nyckeln till något viktigt men vem? Och till vad?

(Goodreads.com) 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Jag var så sugen länge på denna bok efter att ha läst den ena positiva recensionen efter den andra. När jag va på ett event hos Bookmark Förlag fick vi mycket generöst plocka på oss böcker som de hade släppt. Då knep jag denna väldigt fort, vilken tur att jag gjorde det.

Blodlokan är den första delen i serien som författaren valt att kalla Motståndstrilogin. Jag vet att hon har skrivit andra böcker men detta är den första jag läser av Louise Boije af Gennäs. Wow vilken bok, så bra. Jag satt som fängslad och uppslukad från första sidan och i stort sett till sista sidan. Den är oerhört svår att lägga ifrån sig. I stort sett avslutas varje kapitel på ett sånt sätt att man bara måste läsa vidare, det händer i stort sett någonting hela tiden.

Huvudkaraktären Sara är lätt att tycka om och känna för, hon är en trevlig och sympatisk tjej som hamnar i en ovanlig situation. Lite blåögd och naiv emellanåt kan jag uppleva henne. Nytt jobb och lägenhet kommer över henne lite för lätt utan att hon ens tänker sig att det skulle vara konstigt samt hur den nya arbetsgivaren strör lyxiga kläder över henne bara sådär. Lite väl mycket upprepningar om hennes militära utbildning och bakgrund tyckte jag också att det var, fast det kanske har större betydelse i kommande böcker tänker jag. Det händer mycket konstigt runt omkring henne och ibland kan jag tycka att hon skakar av sig det lite för lätt men överlag tycker jag bra om henne och nyfiken på hur det går för henne i nästa bok.

Något som var väldigt intressant är alla artiklar som är bifogade, verkliga artiklar på skandaler som har tystats ner, bla mordet på Olof Palme, journalisten Cats Falcks försvinnande som sedan hittades död i en bil, de försvunna tsunamibanden. Ska bli intressant att se om dessa artiklar får mer utrymme och förklaring i nästa bok. För det måste ju finnas en anledning till att Saras pappa samlade på dem.

Jag fick hem nästa del, Skendöda förra veckan från förlaget så den kommer bli läst mycket snart för jag vill verkligen veta hur det går med tanke på hur Blodlokan slutade med en cliffhanger.

Betyg: 4 av 5

Denna bok var ett recensionsexemplar från Bookmark Förlag, tack för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.