fredag 15 september 2017

På sex meters djup av Denise Rudberg

Titel: På sex meters djup
Författare: Denise Rudberg
Förlag: Månpocket
ISBN: 978-91-7503-671-7
Serie: Marianne Jidhoff #6 
Språk: Svenska
Antal sidor: 334
Finns hos: Adlibris / Bokus

***************************************************************************************************************************
Handling: Stockholm är täckt av is och en bister kyla blåser över innerstaden som rustar inför jul. När en storslagen opera har världspremiär samlas hela den svenska kultureliten. Ett mycket välkänt konstnärspar hyllas för såväl libretto som sin regi och scenografi, men när paret lämnar premiären för att ta sig till sitt omtalade lantställe i skärgården går något fel. De försvinner spårlöst. Deras båda döttrar anmäler föräldrarna som försvunna och media dränks omedelbart av spekulationer och teorier om vad som hänt det hyllade paret. Åklagarsekreterare Marianne Jidhoff som besökte operapremiären tillsammans med sina kollegor dras omedelbart in i den glödheta utredningen. 

Några veckor senare mördas oförklarligt en kvinna på ett äldreboende. Ett meddelande på brottsplatsen leder Marianne Jidhoff, kriminalkommissarie Torsten Ehn och kriminalassistent Augustin Madrid in i en utredning med makt och politik i centrum. Och plötsligt verkar mordfallet ha kopplingar till konstnärsparets mystiska försvinnande. Marianne och hennes kollegor får många trådar att dra i mitt i ett kallt och mörkt Stockholm. 

(Goodreads.com)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kommentarer: Det här är en serie som jag egentligen har velat lägga ner med tanke på att jag stör mig som bara den på den. Men av någon anledning så fortsätter jag att läsa den.

Jag skriver det i stort sett varje gång jag avslutar en bok i de här serien. När man läser på baksidan så utlovar den så mycket och det låter så intressant. Sedan börjar man läsa och det faller bara helt och hållet platt. Den fokuserar helt enkelt för mycket på allt fancy istället för själva brottet.

Det här är alltså sjätte delen om Marianne Jidhoff och hennes kollegor. En serie som Denise Rudberg kallar Elegant Crime, kriminalromaner i överklassmiljöer. Elegant är det väl med alla fancy platser runt om Östermalm men något vidare crime är det inte. Jag måste dock säga att detta var en av de bättre i serien. För en gångs skull var själva morden spännande. Som vanligt är det otroligt lättläst och snabbläst, man läser ut den i en sittning i stort sett.

Det som stör mig i precis varenda bok i den här serien är den ena Östermalmsklyschan efter den andra. Jag får nästan lust i ren protest att aldrig mer vistas på Östermalm. Som jag även skrivit förr Östermalm är faktiskt inte så märkvärdigt eller ouppnåeligt som det kanske var för ett par år sedan, det är inte lika mycket överklass som det var förr där. Och hur många gånger kan man sida efter sida, bok efter bok skriva om den där förbannade tryffelchokladen?! Jag vill skrika högt varje gång jag ser det där ordet...tryffelchoklad! Jag är så innerligt trött på den där jävla chokladen!

Betyg: 3 av 5

Böcker jag läst av Denise Rudberg som är recenserade i denna blogg: 
Två gånger är en vana
Bara tre kan leka så
Mellan fyra ögon
När klockan slår fem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar :)
Kom gärna tillbaka hit ifall du vill se mitt svar på din kommentar eller registrera dig för e-post/klicka i avisera mig, på så sätt kan du även se mitt svar på din kommentar.